Čisté, bílé zuby a zdravé dásně jsou dobrou vizitkou každého člověka a zářivým úsměvem si získáte sympatie vašeho okolí. K tomu, abyste mohli oslňovat krásným chrupem, nestačí jen pravidelné čištění zubů, ale také je potřeba věnovat dostatečnou péči ústní hygieně. Na trhu je dnes k dostání řada přípravků a pomůcek, díky kterým můžete pečovat o své zuby sami doma. Profesionální dentální ošetření ale nenahradí ani ta nejpečlivější domácí hygiena. Dentální hygienistka nebo stomatolog vám ukáže, jak si správně čistit zuby, pak pečovat o dásně a podle vašich individuálních potřeb vám navrhne nejvhodnější postup. Prozradíme vám, jaké jsou výhody profesionální ústní hygieny a proč se vyplatí pravidelně navštěvovat ordinaci dentální hygieny.

Dentální hygiena jako kosmetická procedura i preventivní léčba

Ústní hygiena je často vnímána jako nadstandardní péče o chrup, dásně a ústní dutinu a doplněk k pravidelným preventivním prohlídkám u zubního lékaře. Mnoho lidí ji považuje spíše za kosmetický zákrok, který nemá na zdraví zubů a dásní příliš velký vliv. Opak je ale pravdou. I když je dentální hygiena mimo jiné kosmetická procedura, má své opodstatnění především jako léčba a prevence nejrůznější onemocnění v ústní dutině. Pokud chcete mít zdravé zuby co nejdéle, kromě preventivních prohlídek byste měli absolvovat zubní hygienu minimálně dvakrát ročně.

Výhoda profesionální ústní hygieny spočívá v tom, že účinně odstraní zubní kámen, plak a zubní pigmentové skvrny i na místech, kam se běžnými kartáčky nedostanete. Navíc je toto čištění důkladnější než péče, kterou zubům můžete věnovat individuálně doma. Kromě toho je návštěva zubní hygienistky nejlepší způsob, jak předcházet zánětu dásní. Jedná se o onemocnění, které postihuje téměř 90 % populace a které vede k parodontitidě. Neléčená parodontitida je velmi vážná nemoc, která může vést až k vypadávání zubů i u mladších lidí. Pokud se parodontitida nepodchytí včas, jsou její důsledky nevratné. I proto se vyplatí kromě preventivních prohlídek u zubaře navštívit alespoň dvakrát do roka také zubní hygienu.

Co vás čeká při profesionální dentální hygieně

Dentální hygienistka důkladně vyčistí skvrny na zubech a odstraní plak i zubní kámen. Kromě toho, že budete mít zářivě bílé zuby a zbavíte se zápachu z úst, jedná se o preventivní léčbu vzniku zubního kazu, zánětu dásní a parodontitidy. Zubní hygienik vám také vysvětlí a ukáže, jak si správně čistit zuby a jak má probíhat každodenní péče o chrup a vybere vhodné pomůcky pro péči o chrup v domácích podmínkách.

Frekvence návštěv u dentální hygienistky se odvíjí od stavu zubů a dásní klienta a jeho návyků. Obecně lékaři považují za dostačující návštěvu jednou za půl roku. V případě problematických zubů a při zánětlivých onemocněních nejsou výjimkou ani návštěvy jednou za tři měsíce. Naopak lidem s chrupem v perfektním stavu, stačí návštěva jednou za rok. Při pravidelných kontrolách a pečlivé péči o ústní dutinu není dentální hygiena bolestivá. Naopak pro mnoho lidí se jedná o příjemnou proceduru, kdy se klient stará o své zdraví a krásu. Zuby a dásně ve špatném stavu mohou být citlivé a ošetření může být nepříjemné.

Jak často chodit na ústní hygienu

Frekvence návštěv ústního hygienika se odvíjí od stavu zubů a dásní klienta i jeho potřeb. Obecně lékaři považují za dostačující návštěvu jednou za půl roku. V případě problematických zubů a při onemocněních nejsou výjimkou ani návštěvy jednou za tři měsíce. Naopak lidem s chrupem v perfektním stavu stačí návštěva jednou za rok.

Při pravidelných kontrolách a pečlivé péči o ústní dutinu zubní hygiena není bolestivá. Naopak pro mnoho lidí se jedná o příjemnou proceduru, kdy se klient stará o své zdraví a krásu. Zuby a dásně ve špatném stavu mohou být citlivé a ošetření může být nepříjemné. Nikdy by však nemělo být vysloveně bolestivé.

Vhodný věk pro dentální hygienu se určuje těžko, ale určitě by se s ní mělo začít už v raném věku. U dětí hodně záleží na vývoji jejich chrupu a celkové mentální a psychické vyspělosti. Pro dospívající a dospělé je péče o zuby a návštěva zubní hygieny více než žádoucí. Cena dentální hygieny závisí na několika proměnných a odvíjí se podle provedených zákroků, které jsou uvedeny v ceníku zubní kliniky nebo ordinace zubní hygieny.

Aby byl efekt dentální hygieny maximální, doporučuje se po ošetření několik hodiny nekonzumovat jídla a nápoje, které jsou silně pigmentované (káva, čaj, červená řepa, některé druhy koření), a nekouřit. Vyhnout byste se měli také tvrdým jídlům (například ořechy), které by mohly podráždit dásně. Pokud je to možné, neměli byste pár hodin po ústní hygieně vůbec jíst. V případě, že byste měli hlad, vhodné jsou polévky, omáčky, přesnídávky, jogurty a další pokrmy s kašovitou strukturou.

Přihlašte se k odběru novinek a akčních nabídek z naší kliniky.